CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, November 29, 2011

DOKUMEN STANDARD PRESTASI MATEMATIK



DOKUMEN STANDARD PRESTASI MATEMATIK
 UNTUK
KEGUNAAN SEKOLAH KEBANGSAAN TAHUN 1

MATLAMAT KURIKULUM
Matlamat Kurikulum Standard Sekolah Rendah bagi mata pelajaran Matematik adalah untuk membina pemahaman murid tentang konsep nombor, kemahiran asas dalam pengiraan, memahami idea matematik yang mudah dan berketrampilan mengaplikasikan pengetahuan serta kemahiran matematik secara berkesan dan bertanggungjawab dalam kehidupan seharian.

 OBJEKTIF KURIKULUM
 Kurikulum Standard Sekolah Rendah bagi mata pelajaran Matematik membolehkan murid:

1    Memahami dan mengaplikasi konsep dan kemahiran matematik dalam pelbagai       
      konteks.
2   Memperluaskan penggunaan kemahiran operasi asas tambah, tolak, darab dan bahagi yang berkaitan dengan Nombor dan Operasi, Sukatan dan Geometri, Perkaitan dan Statistik.
3  Mengenal pasti dan  menggunakan perkaitan dalam idea matematik, di antara bidang matematik dengan bidang lain dan dengan kehidupan harian.
4  Berkomunikasi menggunakan idea matematik dengan jelas serta penggunaan simbol dan istilah yang betul.
5 Menggunakan pengetahuan dan kemahiran matematik untuk diaplikasi dan membuatpenyesuaian kepada pelbagai strategi bagi menyelesaikan masalah.
6    Berfikir, menaakul dan membuat penerokaan secara matematik dalam kehidupan seharian.
7    Menggunakan pelbagai perwakilan untuk menyampaikan idea matematik dan perkaitannya.
8    Menghargai dan menghayati keindahan matematik.
9  Menggunakan pelbagai peralatan matematik secara efektif termasuk TMK untuk membina kefahaman konsep dan mengaplikasi ilmu matematik.



BAND
PERNYATAAN STANDARD

1

Tahu pengetahuan asas matematik

2

Tahu dan faham pengetahuan asas matematik

3

Tahu dan faham pengetahuan asas matematik  bagi melakukan operasi asas matematik, penukaran asas dan menyelesaikan masalah yang melibatkan perkataan

4

Tahu dan faham pengetahuan matematik bagi melakukan langkah-langkah pengiraan matematik secara terbimbing, penukaran dan menyelesaikan masalah matematik mudah

5

Menguasai dan mengaplikasi pengetahuan dan kemahiran matematik dalam menyelesaikan masalah matematik yang kompleks dengan menggunakan pelbagai strategi

6

Menguasai dan mengaplikasi pengetahuan dan kemahiran matematik dalam menyelesaikan  masalah matematik yang kompleks secara kreatif dan inovatif


BAND
PERNYATAAN STANDARD
DESKRIPTOR
EVIDENS

1

Tahu



B1
Tahu pengetahuan asas matematik



B1D1
Kuantiti dan ukuran objek dalam bentuk perbandingan secara intuitif














B1D2
Istilah dan perbendaharaan  kata























B1D3
Nombor bulat, bentuk tiga dimensi (3D) dan bentuk dua dimensi (2D)





B1D4
Simbol operasi asas matematik dan simbol sama dengan


B1D5
Pasangan nombor fakta asas





B1D6
Mata wang Malaysia

B1D1E1 
Menunjukkan atau menyebut kuantiti dan ukuran objek dalam bentuk perbandingan:
a)   banyak atau sedikit, lebih atau kurang
b)   panjang atau pendek, tinggi atau rendah, jauh atau dekat
c)   berat atau ringan
d)   sama banyak atau tidak sama banyak

B1D2E1 
Menamakan :
a)   waktu-waktu dalam sehari
b)   hari-hari dalam seminggu
c)   bulan-bulan dalam setahun
d)   waktu dalam sebutan jam

B1D2E2 
Mengenal perbendaharaan kata bagi operasi :
a)   tambah
b)   tolak

B1D2E3
Mengenal perbendaharaan kata bagi unit ukuran bukan piawai


B1D3E1 
Menamakan nombor bulat sehingga 100

B1D3E2 
Menamakan bentuk
a)    3D
b)    2D

B1D4E1 
Mengenal simbol (+), (-) dan (=)



B1D5E1 
Menyatakan pasangan nombor fakta asas tambah dan fakta asas tolak sehingga 10

B1D6E1         
Menyatakan ciri-ciri wang syiling dan wang kertas


BAND
PERNYATAAN STANDARD
DESKRIPTOR
EVIDENS

2

Tahu dan Faham





B2
Tahu dan faham pengetahuan asas matematik




B2D1
Kuantiti objek



















B2D2
Penulisan nombor bulat





B2D3  
Nilai tempat dan nilai digit nombor bulat




B2D4 
Konsep
pecahan





B2D5
Ciri-ciri bentuk
3D dan 2D


B2D1E1 
Menyatakan kuantiti objek sehingga100
dengan:
a)Membilang secara, satu-satu, dua-dua,
lima-lima, sepuluh-sepuluh
b)Membanding
c)Menama, menyusun atau melengkapkan rangkaian nombor secara tertib menaik atau menurun


B2D2E1 
Menulis nombor bulat dalam perkataan atau angka sehingga 100


B2D3E1 
Menyatakan nilai tempat dan nilai digit bagi nombor bulat sehingga 100


B2D4E1
Menyatakan nilai separuh, setengah dan suku daripada keseluruhan satu benda

B2D5E1
Menyatakan ciri bentuk-bentuk 3D dan 2D



BAND
PERNYATAAN STANDARD
DESKRIPTOR
EVIDENS

3

Tahu, Faham dan Boleh Buat







B3
Tahu dan faham pengetahuan asas matematik  bagi melakukan operasi asas matematik, penukaran asas dan menyelesaikan masalah yang melibatkan perkataan



B3D1
Penyelesaian operasi asas tambah dan tolak


























B3D2 
Pembundaran nombor bulat





B3D3
Pola bentuk 3D dan 2D serta pola nombor bulat






 B3D4
Nilai wang










B3D5
Penulisan waktu

B3D1E1 
Melakukan operasi asas tambah dan operasi tolak bagi nombor bulat dalam lingkungan 100

B3D1E2
Melakukan operasi tambah dan operasi tolak yang melibatkan wang:
a) syiling 5 sen, 10 sen, 20 sen dan 50 sen (hasil tambah hingga RM1)
b) ringgit RM1, RM5 dan RM10 (hasil tambah hingga RM10)


B3D2E1 
Membundarkan nombor bulat  sehingga 100 kepada puluh terdekat


B3D3E1 
Melengkapkan pola bentuk 3D dan 2D

B3D3E2
Melengkapkan pola bagi siri nombor bulat sehingga 100

B3D4E1 
Menukar wang sehingga RM10:
a) sen kepada sen 
b) ringgit kepada ringgit
c)  sen kepada ringgit dan sebaliknya


B3D5E1
Menulis  waktu dalam jam dan setengah jam


BAND
PERNYATAAN   STANDARD
DESKRIPTOR
EVIDENS
4

Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab


B4
Tahu dan faham pengetahuan matematik bagi melakukan langkah-langkah pengiraan matematik secara terbimbing, penukaran dan menyelesaikan masalah matematik mudah
B4D1 
Menyelesai-kan masalah 
matematik mudah





B4D1E1  
Membina ayat matematik berdasarkan situasi

B4D1E2 
Menyelesaikan masalah matematik melibatkan operasi tambah dan tolak.





















BAND
PERNYATAAN STANDARD
DESKRIPTOR
EVIDENS
5

Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan   Beradab Terpuji



B5
Menguasai dan   mengaplikasi pengetahuan dan kemahiran matematik dalam menyelesaikan masalah matematik yang kompleks dengan menggunakan pelbagai strategi
B5D1  
Menyelesaikan masalah matematik yang kompleks menggunakan pelbagai strategi







B5D1E1  
Menyelesai-
kan masalah matematik melibatkan
operasi 
tambah dan 
tolak, 
mengikut
prosedur


B4D1E2 
Menghasilkan corak  
berdasarkan
bentuk 2D:
a) segi 
    empat
b) segi tiga
c) bulatan

  





















BAND
PERNYATAAN   STANDARD
DESKRIPTOR
EVIDENS


6

Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab Mithali


B6
Menguasai dan mengaplikasi pengetahuan dan kemahiran matematik dalam menyelesaikan  masalah matematik yang kompleks secara kreatif dan inovatif


B6D1    B6D1
Mengaplikasik-an pengetahuan dan kemahiran matematik bagi menzahirkan idea, kreativiti dan inovasi.










B6D1E1 
Mereka cipta model daripada bentuk-bentuk 3D secara inovatif dan menerangkan model yang dibina
               
B6D1E2 
Mencipta kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi memudah cara urusan harian

B6D1E3
Menggunakan logik matematik untuk berkomunikasi dengan tepat  dan jelas dengan rakan sebaya, guru atau komuniti


No comments:

Post a Comment

Kuiz Bentuk Dua Dimensi

Shapes Games 1

My Shapes

Play free Games - a game from Puzzle | Logic Games

Shapes Games 2