KURIKULUM
STANDARD SEKOLAH RENDAH(KSSR)
RANCANGAN
TAHUNAN MATEMATIK TAHUN SATU
MINGGU
|
TOPIK/ BIDANG PEMBELAJARAN
|
STANDARD KANDUNGAN/
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
1
|
NOMBOR DAN OPERASI
1.1 NOMBOR BULAT HINGGA 100
|
1.1.1
Menyatakan kuantiti secara intuitif.
(i)
Menyatakan kuantiti melalui perbandingan banyak atau sedikit, sama
banyak atau tidak sama banyak dan lebih atau kurang secara:
(a)
Kumpulan yang mempunyai
banyak dan sedikit
objek.
(b)
Membandingkan dua
kumpulan secara padanan.
(c)
Pola yang berlainan
dengan menggunakan dua
kumpulan objek.
|
|
2 – 4
|
|
1.1.2
Menama dan
menentukan nilai.
(i)
Menamakan nombor
hingga 100:
(a)
Membilang objek
dalam kumpulan.
(b)
Menamakan nombor
bagi kumpulan objek
sebagai mewakili kuantiti.
(c)
Membandingkan dua kumpulan objek untuk menentukan kumpulan lebih atau
kurang satu hingga sembilan.
(d)
Menamakan angka.
(ii) Menentukan
nilai nombor hingga
100:
(a)
Menunjukkan kuantiti bagi nombor yang disebut dengan menggunakan objek
sebenar, gambar, garis nombor dan abakus 4:1.
(b)
Memadankan kumpulan objek
dengan nombor.
(c)
Membandingkan nilai dua nombor dan menyatakan hubungannya “lebih
daripada” dan “kurang daripada”.
(d)
Menyusun kumpulan objek, kad gambar dan kad angka mengikut tertib
menaik dan tertib menurun.
(e)
Membandingkan dua nombor dan menyebut sebarang nombor yang terletak di
antaranya.
|
|
5-6
|
|
1.1.3 Menulis
nombor
(i)
Menulis nombor
hingga 100 dalam:
(a) Angka
(b) Perkataan
|
|
7-8
|
|
1.1.4 Melengkapkan
sebarang
rangkaian nombor
(i) Membilang nombor
dalam lingkungan
100 secara:
(a) Satu-satu
(b) Dua-dua
(c) Lima-lima
(d) Sepuluh-sepuluh
tertib menaik dan menurun dengan menggunakan
pelbagai objek dan garis nombor.
(ii)
Melengkapkan sebarang rangkaian
nombor dalam lingkungan
100 secara:
(a) Satu-satu
(b) Dua-dua
(c) Lima-lima
(d) Sepuluh-sepuluh
tertib
menaik dan menurun.
|
|
9-10
|
|
1.1.5
Menentukan nilai tempat
bagi
nombor.
(i)
Menyatakan nilai
tempat bagi sebarang
nombor hingga 100.
(ii)
Menyatakan nilai
digit bagi sebarang
nombor hingga 100.
(iii) Menyatakan nilai
tempat dan nilai
digit bagi sebarang
nombor dengan menggunakan
abakus 4:1.
|
|
11
|
|
1.1.6
Menganggar
(i) Memberi
anggaran bilangan objek
yang munasabah dengan
(a)
Menyatakan kuantitinya.
(b)
Menggunakan perkataan “lebih
daripada” dan “kurang
daripada”.
|
|
12-13
|
|
1.1.7
Membundarkan nombor bulat.
(i) Membundarkan
nombor bulat kepada
puluh terdekat dengan menggunakan garis
nombor.
|
|
14-15
|
|
1.1.8
Melengkapkan pola
nombor.
(i) Mengenal pasti
pola bagi siri
nombor yang diberi.
(ii) Melengkapkan pelbagai
pola nombor yang
mudah.
|
|
16
|
NOMBOR DAN OPERASI
2.1 TAMBAH DAN TOLAK
|
2.1.1 Mengenal pasti pasangan
nombor untuk membentuk
satu nombor yang berkaitan
(i)
Menyatakan pasangan
nombor bagi jumlah
nombor yang diberi.
(ii)
Menyebut jumlah
dua nombor.
(iii)
Senaraikan kombinasi
dua nombor bagi
jumlah nombor yang
diberi.
|
|
17
|
|
2.1.2 Mengenal simbol.
(i)
Menggguna
dan mempelbagaikan perbendaharaan kata yang relevan dalam konteks tambah dan
tolak.
(ii)
Memperkenalkan simbol
bagi tambah, tolak
dan sama dengan.
(iii)
Menggunakan
simbol tambah, tolak dan sama dengan bagi menulis ayat matematik berdasarkan
situasi yang diberi.
|
|
18-19
|
|
2.1.3 Tambah dan tolak dalam
lingkungan 100.
(i)
Tambah dan
tolak dalam lingkungan
fakta asas:
(a)
Menyatakan secara
spontan fakta asas tambah.
(b)
Menyatakan secara
spontan fakta asas tolak.
(c)
Menyatakan
fakta asas tolak
sejajar dengan fakta
asas tambah.
(d)
Menggunakan
strategi tertentu bagi membina dan menyatakan fakta asas tambah dan tolak.
(e)
Menggunakan abakus
4:1 untuk mewakilkan
pengiraan tambah dan
tolak.
(ii)
Tambah dan
tolak dalam lingkungan
100:
(a)
Melaksanakan pengiraan
tambah dan tolak.
(b)
Menggunakan
abakus 4:1 untuk mewakilkan pengiraan tambah dan tolak.
Menggunakan strategi pengiraan secara mental bagi
penambahan dan penolakan
|
|
20-22
|
|
2.1.4 Membina dan menyelesaikan
masalah
yang melibatkan situasi
cerita
bagi operasi tambah dan tolak.
(i)
Mereka cerita
masalah tambah dan
tolak dalam lingkungan
100.
(ii)
Menyelesaikan
masalah tambah dan tolak melalui simulasi atau model situasi.
(iii)
Menyelesaikan
masalah tambah dan tolak yang melibatkan situasi harian.
|
|
23-24
|
NOMBOR DAN OPERASI
3.1 PECAHAN
|
3.1.1 Mengenalpasti konsep satu perdua
dan
satu perempat.
(i)
Mengenal
pasti satu perdua dan satu perempat dengan mengunakan perkataan ”setengah”,
”separuh” dan ”suku” dengan menggunakan bahan konkrit, gambar dan lipatan
kertas.
|
|
25-26
|
NOMBOR DAN OPERASI
4.1 WANG
HINGGA RM10
|
4.1.1
Mengenal pasti ringgit dan sen.
(i)
Mengenal
pasti mata wang Malaysia dalam bentuk syiling dan wang kertas.
(ii)
Mewakilkan nilai
wang:
(a)
Sen hingga
RM1.
(b)
Ringgit hingga
RM10.
(iii)
Mewakilkan nilai
wang dengan menggunakan
abakus 4:1.
(iv)
Menukar wang:
(a)
Syiling hingga
1 ringgit.
(b)
Ringgit hingga RM10.
|
|
27-28
|
|
4.1.2 Tambah
dan tolak melibatkan wang.
(i)
Tambah dan
tolak:
(a)
Sen hingga
RM1.
(b)
Ringgit hingga
RM10.
(ii) Tambah
dan tolak melibatkan
wang dengan
menggunakan
abakus 4:1.
|
|
29-30
|
SUKATAN DAN GEOMETRI
5.1 MASA DAN
WAKTU
|
5.1.1 Menamakan hari dan bulan dan menerangkan
aktiviti sejajar dengan hari persekolahan
(i)
Menyatakan waktu
dalam sehari.
(ii)
Menyatakan
dalam urutan peristiwa dalam sehari (pada hari persekolahan sahaja).
(iii)
Menamakan hari
dalam seminggu mengikut
urutan.
(iv)
Menamakan bulan
dalam setahun.
|
|
31-32
|
|
5.1.2 Menyebut dan
menulis waktu.
(i)
Mengenal
pasti dan menyatakan “setengah” dan ”satu perempat” berdasarkan muka jam.
(ii)
Menyebut
dan menulis waktu dalam jam dan setengah jam sahaja dengan menggunakan jam
analog.
|
|
33-34
|
SUKATAN DAN GEOMETRI
6.1 PANJANG
|
6.1.1 Menggunakan
unit relatif untuk
mengukur
panjang.
(i)
Membuat pengukuran
objek menggunakan unit
bukan piawai.
(ii)
Membanding
dua atau lebih ukuran objek menggunakan unit bukan piawai.
(iii)
Mengggunakan
dan mempelbagaikan perbendaharaan kata ukuran panjang dalam konteks.
|
|
35-36
|
SUKATAN DAN GEOMETRI
7.1 TIMBANGAN
|
7.1.1 Menggunakan
unit relatif untuk
timbangan.
(i)
Membuat
timbangan objek berkaitan jisim menggunakan unit bukan piawai.
(ii)
Membanding
dua atau lebih timbangan objek menggunakan unit bukan piawai.
(iii)
Mengggunakan
dan mempelbagaikan perbendaharaan kata timbangan dalam konteks.
|
|
37-38
|
SUKATAN DAN GEOMETRI
8.1 ISIPADU
CECAIR
|
8.1.1 Menggunakan
unit relatif untuk
isipadu
cecair.
(i)
Melakukan
aktiviti yang berkaitan dengan isipadu cecair menggunakan unit bukan piawai.
(ii)
Membandingkan
dua atau lebih bekas cecair menggunakan unit bukan piawai.
(iii)
Menggunakan
dan mempelbagaikan perbendaharaan kata isipadu cecair dalam konteks
|
|
39-42
|
SUKATAN DAN GEOMETRI
9.1 RUANG
|
9.1.1 Mengenal pasti
bentuk tiga
dimensi (3D).
(i)
Menamakan bentuk
kuboid, kubus, kon, piramid
tapak segiempat sama,silinder dan
sfera.
(ii)
Memperihalkan permukaan,
sisi dan bucu
bagi bentuk 3D
(iii)
Menyusun objek
mengikut pola.
(iv)
Membina model
3D dan menerangkannya.
|
|
|
|
9.2.1 Mengenal pasti
bentuk dua
dimensi (2D).
(i) Menamakan
bentuk segiempat sama,
segiempat tepat, segitiga
dan bulatan.
(ii) Memperihalkan
garis lurus, sisi, bucu
dan lengkung bagi
bentuk 2D.
(iii) Menyusun
bentuk 2D mengikut
pola.
(iv) Menghasilkan
corak berasaskan bentuk
2D.
|
|
No comments:
Post a Comment